MŁODZI GŁOSUJĄ

MŁODZI MAJĄ GŁOS

Pod takim hasłem 10 października uczniowie klas 4 i 5 Technikum wzięli udział w symulacji wyborów parlamentarnych. Zagłosowali na komitety, które startowały w powszechnych wyborach parlamentarnych, podobnie jak w 598 innych szkołach w całej Polsce. KAŻDY GŁOS SIĘ LICZYŁ. W Legionowie w programie uczestniczyły tylko dwie szkoły.

 ZBIORCZE WYNIKI WYBORÓW „MŁODZI GŁOSUJĄ 2023”

Zdecydowanym zwycięzcą symulacji wyborów w całej Polsce została Koalicja Obywatelska, otrzymując 31,2% głosów, wyprzedzając tym samym kolejny komitet o 10 punktów procentowych. Drugie miejsce przypadło Konfederacji z 20,5% wynikiem. Trzecie miejsce zdobyła Lewica – 15,5%, czwarte Prawo i Sprawiedliwość – 11,8%, piąte Trzecia Droga z wynikiem 11%. Stawkę ogólnopolskich komitetów zamykają Bezpartyjni Samorządowcy z wynikiem 4,1%. Frekwencja wyniosła 53,2%.

TAK GŁOSOWALI UCZNIOWIE NASZEJ SZKOŁY

Pierwsze miejsce zajęła Koalicja Obywatelska, otrzymując 33% głosów. Drugie miejsce zdobyła Konfederacja z 18,2% głosów. Trzecie miejsce  Prawo i Sprawiedliwość – 17%, czwarte Lewica – 13,6%, piąte Trzecia Droga z wynikiem 9,1%. Kolejne miejsca zajęli Bezpartyjni Samorządowcy z wynikiem 6,8% oraz Ruch Naprawy Polski – 2,3%. Frekwencja wyniosła 78%.

W projekcie “Młodzi głosują 2023” tworzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, przeprowadziliśmy  kampanię profrekwencyjną, powołaliśmy komisję wyborczą i przeliczyliśmy głosy. W ramach projektu obyły się lekcje wiedzy o społeczeństwie o zasadach przeprowadzania  demokratycznych wyborów oraz  o wyborach  i kompetencjach Sejmu u Senatu.

GŁOSOWANIE REFERENDALNE

W “Młodzi głosują 2023” przeprowadziliśmy  głosowanie referendalne. Frekwencja wyniosła 41,17%, a więc głosowanie referendalne nie było wiążące – do  tego potrzebna jest frekwencja ponad 50%.

Udział w projekcie był ważnym doświadczeniem dla uczniów. Poznali i przećwiczyli najważniejsze mechanizmy demokracji. Uświadomili sobie jak cennym prawem jest prawo wybierania swoich przedstawicieli oraz, że KAŻDY GŁOS SIĘ LICZY.

Skip to content