„Widerstand – ein europäisches Ideal?! Auseinandersetzung mit Orten der Erinnerung bzw. Gedenkstätten als zentrale Ereignisse des Widerstands in der polnischen und deutschen Geschichte“ (Ruch oporu – europejski ideał?! – konfrontacja z miejscami związanymi z ruchami wolnościowymi w polskiej i niemieckiej historii).
§ 1. Postanowienia ogólne
- Niniejszy regulamin określa zasady rekrutacji i uczestnictwa w projekcie oraz prawa i obowiązki Beneficjentów Ostatecznych w projekcie pt. „Widerstand – ein europäisches Ideal?! Auseinandersetzung mit Orten der Erinnerung bzw. Gedenkstätten als zentrale Ereignisse des Widerstands in der polnischen und deutschen Geschichte“, (Ruch oporu – europejski ideał?! – konfrontacja z miejscami związanymi z ruchami wolnościowymi w polskiej i niemieckiej historii), realizowanego w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus +, akcji kluczowej – współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, typu akcji – partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji szkolnej. zgodnie z umową o dofinansowanie projektu 2016-1-DE03-KA219-023071_2, z dnia 8 listopada 2016 roku podpisanej z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) – Narodową Agencją programu ERASMUS+.
- Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
1) Projekcie – oznacza to projekt pt. „Widerstand – ein europäisches Ideal?! Auseinandersetzung mit Orten der Erinnerung bzw. Gedenkstätten als zentrale Ereignisse des Widerstands in der polnischen und deutschen Geschichte“, (Ruch oporu – europejski ideał?! – konfrontacja z miejscami związanymi z ruchami wolnościowymi w polskiej i niemieckiej historii) realizowany w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus +, akcja kluczowa – współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, typ akcji – partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji szkolnej, finansowany ze środków Unii Europejskiej.
2) Realizatorze – oznacza to Beneficjenta projektu, tj. Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jerzego Siwińskiego.
3) Beneficjencie Ostatecznym – oznacza to ucznia, który po spełnieniu wymogów określonych w niniejszym regulaminie został zakwalifikowany do uczestnictwa w projekcie.
4) Rodzicu – oznacza to rodzica lub opiekuna prawnego ucznia ubiegającego się o zakwalifikowanie do udziału w projekcie.
- Realizacja projektu trwa od 1 września 2016 roku do 31 sierpnia 2018 roku.
- Projekt realizowany jest przez dwie szkoły: Boerde Berufskolleg Kreis Soest w Niemczech, szkołę koordynującą i Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jerzego Siwińskiego w Legionowie, szkołę partnerską.
- Projekt obejmuje swoim zasięgiem teren powiatu legionowskiego i powiatu Soest i jest skierowany do uczniów I i II klas technikum PZSP w Legionowie i szkoły Boerde – Berufskolleg.
- Biuro projektu zlokalizowane jest w Powiatowym Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jerzego Siwińskiego w Legionowie pryz ul. Targowej 73a. Wszelkie informacje dotyczące projektu dostępne są na stronie internetowej szkoły partnerskiej www.pzsplegionowo.edupage.org oraz na stronie internetowej szkoły koordynującej http://boerde-berufskolleg.de.
- Udział w projekcie jest dobrowolny i bezpłatny. Koszty jego realizacji pokrywane są ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
§ 2. Cel projektu i formy wsparcia
- Głównymi celami projektu są:
- zorganizowanie czterech krótkoterminowych wymian polsko – niemieckich młodzieży, dwóch w Polsce (Legionowo, Warszawa, Gdańsk) i dwóch w Niemczech (Soest, Dortmund, Berlin)
- skonfrontowanie uczniów z miejscami pamięci w Polsce i w Niemczech i tym samym uczenie historii „na dotyk” czyli historii zawsze żywej zapisanej w pomnikach i miejscach pamięci,
- stworzenie audycji radiowej na temat odwiedzonych miejsc,
- podniesienie motywacji uczniów do nauki przedmiotów humanistycznych i języków obcych a tym samym ograniczenie zjawiska wczesnego kończenia nauki,
- zwrócenie uwagi młodzieży na znaczenie miejsc pamięci w ich przyszłej pracy – młodzież niemiecka zostanie zapoznana z elementami pedagogiki miejsc pamięci a młodzież polska samodzielnie zaplanuje wycieczkę do Warszawy oraz zwróci uwagę na bazę turystyczną przy odwiedzanych miejscach,
- poznanie rówieśników z innego kraju, ich stylu życia i problemów dnia codziennego oraz nawiązanie znajomości pomiędzy młodzieżą i podtrzymywanie ich również po zakończeniu projektu,
- rozwijanie umiejętności stosowania technologii informatycznych.
- Projekt będzie realizowany podczas działań projektowych:
1) zajęć przygotowujących beneficjentów ostatecznych do krótkoterminowych spotkań polsko – niemieckich, podczas których młodzież otrzyma zadania, zapozna się z miejscami, które będzie zwiedzać w Niemczech i w Polsce, będzie uczyć się języka, nawiąże kontakt z kolegami z Niemiec,
2) czterech krótkoterminowych wymian młodzieży dwóch w Polsce i dwóch w Niemczech; podczas wspólnych spotkań młodzież zwiedzi miejsca pamięci w Warszawie (miejsca związane z powstaniem warszawskim i powstaniem w getcie, Pawiak, Stare Miasto), w Gdańsku – Europejskie Centrum Solidarności; w Dortmundzie – byłe więzienie gestapo, i w Berlinie – Muzeum Topografii Terroru, Muzeum Muru Berlińskiego,
3) zajęć podsumowujących spotkania, podczas których stworzona zostanie audycja radiowa na temat odwiedzonych miejsc,
- Działania projektowe (zajęcia przygotowujące i podsumowujące oraz krótkoterminowe wymiany) będą odbywać się zgodnie z harmonogramem, przedstawionym przez Koordynatora Projektu.
- Projekt jest podzielony na cztery części. Poszczególne części projektu będą trwały w następujących terminach:
- I część – od 3 listopada 2016 do 30 kwietnia 2017. W marcu 2017 roku odbędzie się spotkanie młodzieży w Niemczech,
- II część – od 1 maja 2017 do 30 października 2017. We wrześniu 2017 roku obędzie się spotkanie w Polsce,
- III część – od 1 listopada 2017 do 30 kwietnia 2018. W marcu 2018 roku odbędzie się spotkanie w Niemczech,
- IV część – od 1 maja 2018 do 31 sierpnia 2018. W maju odbędzie się spotkanie w Polsce.
- Krótkoterminowe wyjazdy do Niemiec i Gdańska są opłacane z grantu otrzymanego przez szkołę. Grant pokrywa koszty zakupu biletów kolejowych i autobusowych, ubezpieczenia i utrzymania (noclegi, posiłki). Wydatki własne pokrywają uczestnicy wyjazdu.
- W wizytach zagranicznych może uczestniczyć tylko 20 uczniów, dlatego udział w wyjazdach traktowany będzie jako wyraz uznania dla uczniów wyróżniających się szczególnym zaangażowaniem w realizację projektu.
§ 3. Zasady rekrutacji i kryteria udziału w projekcie
- Rekrutacja będzie miała charakter zamknięty i prowadzona będzie w dwóch terminach:
- do 20 grudnia 2016 roku.
- do 30 października 2017 roku
- Rekrutacja będzie przebiegała z zachowaniem zasady równości szans w tym równości płci i jednakowego dostępu.
- Do udziału w projekcie, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, uprawnieni są uczniowie, którzy wyrazili (w przypadku uczniów niepełnoletnich rodzice/opiekunowie prawni) chęć uczestnictwa w projekcie i którzy spełniają następujące kryteria:
- Kryteria formalne:
1) posiadają status ucznia szkoły Powiatowego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jerzego Siwińskiego w Legionowie,
2) są uczniami Technikum.
Kryteria dodatkowe:
1) stosunek do obowiązków szkolnych (0-5 pkt),
2) oceny z języków obcych (0-4 pkt),
- 1 pkt – średnia ocen z języka angielskiego i niemieckiego za ostatnie półrocze wynosi 2,5
- 2 pkt – średnia ocen z języka angielskiego i niemieckiego za ostatnie półrocze wynosi 3,0
- 3 pkt – średnia ocen z języka angielskiego i niemieckiego za ostatnie półrocze wynosi 4,0
- 4 pkt – średnia ocen z języka angielskiego i niemieckiego za ostatnie półrocze wynosi 5,0
3) frekwencja na zajęciach szkolnych (0-4 pkt),
- 1 pkt – frekwencja za ostatnie półrocze wyniosła 70%
- 2 pkt – frekwencja za ostatnie półrocze wyniosła 80%
- 3 pkt – frekwencja za ostatnie półrocze wyniosła 90%
- 4 pkt – frekwencja za ostatnie półrocze wyniosła 100%
4) status ekonomiczny ucznia (0-3 pkt),
5) chęć udziału w alternatywnych formach kształcenia (0-3 pkt),
6) zaangażowanie w życie szkoły (0-3 pkt),
7) spełnienie wymogów formalnych (0-1 pkt).
- W przypadku otrzymania zerowej ilości punktów za stosunek do obowiązków szkolnych, średnią ocen z języków obcych i frekwencję zgłoszenie ucznia zostanie odrzucone.
- Rekrutacja podzielona zostanie na następujące etapy:
1) kampania informacyjna – organizacja spotkań informacyjno – promocyjnych dla uczniów i rodziców, informacja na stronie internetowej Placówki https://pzsplegionowo.edupage.org,
2) wypełnienie i złożenie formularza zgłoszeniowego,
3) weryfikacja, przez komisję rekrutacyjną (Koordynator projektu, Dyrektor Placówki), złożonych dokumentów oraz ogłoszenie listy zakwalifikowanych. Dyrektor szkoły dokona ostatecznego zatwierdzenia listy uczestników,
4) decyzja o zakwalifikowaniu zostanie podana do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie listy zakwalifikowanych w siedzibie Szkoły,
5) w przypadku większej liczby zgłoszeń będzie wzięta pod uwagę suma punktów wg kryteriów dodatkowych – § 3, pkt 4,
6) w sytuacji braku zainteresowania udziałem w projekcie okres trwania procesu rekrutacyjnego zostanie przedłużony i zintensyfikowany, poprzez organizacje spotkań indywidualnych z nauczycielem języków obcych, na których przedstawione zostaną korzyści związane z udziałem w projekcie.
- Stworzona zostanie również lista rezerwowa, która zapewni udział zakładanej liczby uczniów. W przypadku rezygnacji uczestnika z listy podstawowej do projektu zakwalifikowana zostanie pierwsza osoba z listy rezerwowej.
- Warunkiem uczestnictwa w projekcie, oprócz podpisania niniejszego regulaminu jest podpisanie zgody na przetwarzanie danych osobowych, które zostaną wykorzystane wyłącznie na potrzeby związane z realizacją projektu.
- Złożone dokumenty nie podlegają zwrotowi.
- Realizator projektu oraz Szkoła zapewnią poufność otrzymanych informacji i danych osobowych, zgodnie z Ustawą o Ochronie Danych Osobowych z dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz. U. Nr 133, poz. 883 ze zmianami).
§ 4. Obowiązki i prawa uczestników
- Uczeń, który został zakwalifikowany do projektu zobowiązuje się do:
1) przestrzegania zapisów niniejszego Regulaminu,
2) wzięcia udziału w dwóch częściach projektu – w krótkoterminowej wymianie w Niemczech i w Polsce,
3) regularnego, punktualnego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach przygotowujących do krótkoterminowych wymian,
4) aktywnej pracy przy tworzeniu audycji radiowej o odwiedzonych miejscach w Polsce i w Niemczech i udziału w jej publicznej prezentacji,
5) promowania działań projektowych wśród społeczności szkolnej i lokalnej,
6) wypełniania ankiet związanych z realizacją projektu w czasie jego trwania i na jego zakończenie,
7) złożenia pisemnego oświadczenia w przypadku rezygnacji z uczestnictwa w projekcie,
8) bieżącego informowania o wszelkich zdarzeniach mogących zakłócić udział w projekcie.
- Beneficjent ostateczny w zakresie realizacji celów, o których mowa w § 2 ust. 1 ma prawo do:
- nieodpłatnego udziału w zajęciach przygotowujących i podsumowujących oraz w dwóch wymianach polsko – niemieckich, jednej w Niemczech i jednej w Polsce.
§ 5. Zasady uczestnictwa w mobilnościach
- Uczeń może wziąć udział w wyjeździe wyłącznie za pisemną zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
- Uczeń w terminie określonym każdorazowo przez koordynatora zobowiązany jest dostarczyć komplet dokumentów (zgoda rodziców, karta informacyjna danych osobowych). Ponadto wymagana jest zgoda na udzielenie pomocy medycznej.
- Przed wyjazdem organizowane jest spotkanie z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów wyjeżdżających, które ma na celu przekazanie niezbędnych informacji związanych z podróżą i pobytem za granicą.
- Uczeń zakwalifikowany do wyjazdu musi posiadać paszport lub dowód osobisty.
- W przypadku rezygnacji z wyjazdu ucznia zakwalifikowanego do tego wyjazdu bez uzasadnionej przyczyny, koszty wynikające z tej rezygnacji (zmiana nazwiska na bilecie lotniczym, odwołanie rezerwacji itp.) ponosi rodzic/opiekun prawny ucznia.
- Wszystkich uczestników wyjazdu obowiązuje przestrzeganie przepisów BHP, przeciwpożarowych i kodeksu ruchu drogowego.
- Każdy uczestnik wyjazdu zobowiązany jest zachowywać się kulturalnie, dbać o dobre imię szkoły oraz nie naruszać godności partnerów reprezentujących inną kulturę, religię czy przekonania.
- Każdy uczestnik zobowiązany jest dbać o swój bagaż i pieniądze, przedmioty wartościowe oraz mienie i wyposażenie miejsca, w których przebywa.
- Nauczyciele nie ponoszą odpowiedzialności za zgubienie przez uczestników pieniędzy oraz zagubione lub zniszczenie przedmiotów wartościowych zabranych na wyjazd.
- Uczestnicy wyjazdu mają obowiązek wykonania prezentacji na temat zadany przez koordynatora oraz współtworzenia audycji radiowej na temat odwiedzonych miejsc związanych z historią.
§ 6. Warunki uczestnictwa i rezygnacji z udziału w projekcie
- Uczestnik zobowiązany jest do 80% frekwencji na zajęciach przygotowujących i podsumowujących oraz współtworzenia audycji radiowej o odwiedzonych miejscach.
- W przypadku przekroczenia 20% nieusprawiedliwionych nieobecności oraz niewykonania powierzonych zadań (prace przy audycji), organizator projektu zastrzega sobie prawo wykreślenia uczestnika z listy uczestników.
- Usprawiedliwienie nieobecności na zajęciach przygotowujących i podsumowujących nastąpi poprzez złożenie pisemnego wyjaśnienia lub dokumentu potwierdzającego wystąpienie określonych okoliczności np. zwolnienia lekarskiego.
- Realizator projektu zastrzega sobie prawo do skreślenia Beneficjenta z listy uczestników w przypadku naruszenia przez niego zasad niniejszego regulaminu lub zasad współżycia społecznego.
- Skreślony zostanie również uczestnik z wysoką absencją szkolną, poniżej 70 %.
§ 7. Postanowienia końcowe
- Realizator projektu zastrzega sobie prawo wprowadzania zmian do niniejszego regulaminu.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem ostateczną decyzje podejmuje Dyrektor Szkoły.
- Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem rozpoczęcia realizacji projektu tj. 1 września 2016 roku.
- Regulamin obowiązuje do dnia zakończenia realizacji projektu tj. do dnia 31 sierpnia 2018 roku.
Akceptuję warunki niniejszego regulaminu
……………………………………………………………………………………
(data i czytelny podpis ucznia/rodzica)