RADA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
Przewodnicząca: JULIA DRYŃKOWSKA
Zastępca: ALEKSANDER DOBOSZ
Opiekunowie Samorządu: P. EWA SIENNICKA i P. KAROL WRÓBEL
Plan Pracy Samorządu Uczniowskiego na rok szkolny 2024/2025
Główne cele działalności Samorządu Uczniowskiego
- Budowanie wśród uczniów poczucia własnej wartości i przydatności działania na rzecz szkoły.
- Urzeczywistnienie idei wolności poprzez rozumienie i poszanowanie elementarnych praw człowieka.
- Kształtowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia i inspirowanie harmonijnego rozwoju.
Założenia na rok szkolny 2024/2025
- Przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym.
- Stwarzanie sytuacji dających możliwość wykazania inicjatywy samorządowej w bezinteresownym działaniu na rzecz szkoły i środowiska.
- Ukazywanie sensu praw i obowiązków, zasad i reguł, nakazów i zakazów obowiązujących w życiu społecznym.
- Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny oraz środowiska lokalnego.
- Kultywowanie tradycji i obrzędów szkolnych.
- Rozwijanie prawidłowych zachowań sprzyjających bezpieczeństwu w różnych sytuacjach.
- Uświadomienie roli w rodzinie i społeczności lokalnej.
Prace w ciągu roku szkolnego:
- organizowanie zebrań samorządu uczniowskiego
- współdziałanie z władzami szkolnymi i wychowawcami klas
- udział w akcjach charytatywnych
- współudział w uroczystościach szkolnych
SAMORZĄDNOŚĆ UCZNIOWSKA POWIATOWEGO ZESPOŁU SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
im. Jerzego Siwińskiego w Legionowie
Na czym polega samorządność uczniowska?
Samorządność według Słownika Poprawnej Polszczyzny to sposób organizacji i funkcjonowania grupy społecznej, polegający na współdecydowaniu wszystkich członków tej grupy o jej działalności w jakimś zakresie.
Członkiem samorządu uczniowskiego stajemy się automatycznie w chwili przyjęcia do szkoły, gdyż w myśl Ustawy o systemie oświaty samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Niezależnie od tego jak jesteśmy zaangażowani w życie szkoły – mamy prawo wpływać i w miarę możliwości wpływamy, na to co się dzieje w szkole. Możemy z tego prawa korzystać na różne sposoby:
– pisząc artykuły do gazetki szkolnej;
– organizując szkolne rozgrywki sportowe;
– uczestnicząc w spotkaniach szkolnego koła teatralnego;
– dekorując salę rekreacyjną na określoną uroczystość szkolną czy państwową;
– dbając o porządek w szkole;
– organizując grupy samopomocy uczniowskiej;.
Każde z tych działań jest ważne i wartościowe ponieważ umożliwia nam realizację naszych pasji i zainteresowań.
Rada Samorządu Uczniowskiego, który reprezentujemy ma za zadanie aktywizowanie i angażowanie w różnorodne szkolne i lokalne aktywności jak największej liczby uczniów, informowanie o różnych wydarzeniach, zbieranie pomysłów i podejmowanie nowych inicjatyw. Pomagamy uczniom naszej szkoły odnaleźć swoje miejsce w szkole. Jesteśmy w gotowości rozwiązywać ich problemy, a także problemy dotyczące wszystkich uczniów szkoły.
Samorządność według nas to decydowanie o sobie, swoich sprawach na forum szkoły. To uczniowie decydują, jakimi sprawami będzie zajmował się samorząd szkolny. Możemy organizować dyskoteki, ale możemy też organizować debaty na tematy dotyczące życia szkolnego, społeczności lokalnej z radnymi, czy organizować spotkania z posłami do parlamentu czy ciekawymi ludźmi. Wywierać wpływ na życie szkoły, współdecydować o sprawach jej dotyczących, gdyż jesteśmy jedynym reprezentantem ogółu uczniów. Zarząd Samorządu Uczniowskiego jest reprezentantem uczniów szkoły i ich interesów w stosunku do dyrekcji i pracowników szkoły. Współpracuje z innymi członkami szkolnej społeczności dla dobra wspólnoty szkolnej. Jest też kanałem przepływu informacji między uczniami a dyrekcją, nauczycielami i rodzicami, reprezentowanymi przez Radę Rodziców Szkoły.
Samorządność to aktywny udział każdego ucznia w życiu szkoły, wykrycie jego ukrytych twórczych wartości, to przedstawianie wniosków i opinii we wszystkich sprawach życia szkolnego, to także wnioskowanie do Rady Pedagogicznej i dyrektora o zmiany w statucie szkoły dla udoskonalania życia szkolnego.
Czy według Nas samorządność uczniów jest ważna. Uzasadnimy dlaczego?
Uczy po pierwsze aktywności i zaangażowania uczniów w życie społeczne szkoły i jest nadzieja, że ta aktywność zostanie przeniesiona na teren życia rodzinnego, społeczności lokalnej, regionalnej czy państwowej.
Po drugie nie będzie nic o nas bez nas? Tam gdzie nie ma naszej reprezentacji, kto ma się troszczyć o nasze sprawy i czy będzie się troszczył?
Po trzecie daje możliwość spełniania się, jak również pokazania ukrytych twórczych wartości.
Po czwarte staje się strażnikiem, gwarantem i orędownikiem praw uczniów w szkole.
Po piąte samorządność aktywizuje każdego ucznia do określonego działania w obronie swoich interesów, ale i społeczności uczniowskiej jako całości.
Po szóste samorządność uczy bycia aktywnym, współżycia w grupie społecznej, rozwiązywania problemów i konfliktów oraz wspierania w sytuacjach trudnych.