Spotkania

Spotkanie pierwsze – Polska

Szkołą partnerską naszej szkoły jest Boerde – Berufskolleg w Soest w Niemczech. W roku szkolnym 2013/14 wspólnie zrealizowaliśmy projekt „Janusz Korczak” w ramach internetowego programu edukacyjnego Unii Europejskiej eTwinning. Jednak nasze wspólne uczniowskie kontakty przez tę platformę przestały nas zadawalać. Chcieliśmy się spotkać i spróbować ze sobą porozmawiać. Temat projektu też okazał się trudny. Powstała potrzeba zorganizowania spotkania w Warszawie i odwiedzenia miejsc związanych z postacią Janusza Korczaka. W lutym zaprosiliśmy naszego partnera do Legionowa. Ku naszej radości, nasze zaproszenie zostało przez młodzież niemiecką przyjęte z entuzjazmem. Zaczęliśmy planować i organizować spotkanie w Polsce. Prace przy organizacji tego przedsięwzięcia były nie lada wyzwaniem dla uczniów klasy technikum hotelarskiego. Mieli oni możliwość wykorzystania wiedzy zawodowej zdobytej podczas lekcji.

Nasze spotkanie odbyło się w dniach od 22 do 29 września b.r. W poniedziałek 22.09 w godzinach wieczornych przywitaliśmy naszych długo oczekiwanych gości na Lotnisku Chopina w Warszawie. Szybko rozpoznaliśmy naszych partnerów z platformy internetowej i po przyjeździe do Legionowa udaliśmy się do domów na kolację. Przez pięć dni każdy z nas gościł swojego partnera w domu. Nasze obawy dotyczące naszych umiejętności językowych okazały się przesadzone. Daliśmy sobie radę, porozumiewaliśmy się ze sobą świetnie, choć wielu z nas uświadomiło sobie, że znajomość języków obcych a przede wszystkim znajomość języka angielskiego jest naszym obowiązkiem i musimy się go więcej uczyć. We wtorek spotkaliśmy się w szkole i wzięliśmy udział w grach integracyjnych i animacjach językowych. Wieczorem bawiliśmy się wspólnie przy grillu nad Zalewem Zegrzyńskim. Mieliśmy okazję poznać swoje gusty i upodobania muzyczne.

W środę szybką koleją miejską udaliśmy się na wycieczkę śladami Janusza Korczaka do Warszawy. Zwiedziliśmy Ośrodek Badań i Dokumentacji „Korczakianum”, który mieści się przy ulicy Jaktorowskiej, dawniej Krochmalnej, w budynku byłego sierocińca założonego przez J. Korczaka. Na wszystkich nas zrobiła wrażenie wystawa o tym byłym sierocińcu z niesamowitymi zdjęciami i pięknymi myślami J. Korczaka. Po wspólnej fotografii przed budynkiem udaliśmy się na dwugodzinny spacer po wybranych miejscach Warszawy związanych z postacią J. Korczaka. Zobaczyliśmy szpital, w którym pracował Stary Doktor, granice Getta Warszawskiego, miejsca w które został przeniesiony sierociniec podczas wojny, Umschlagplatz, ławeczkę J. Karskiego, Pomnik Bohaterów Getta i tablicę upamiętniającą Willego Brandta. Podczas spaceru odkryliśmy wraz z naszymi gośćmi  nowe, nieznane nam dotąd miejsca w Warszawie. Wieczorem mieliśmy czas na samodzielne zorganizowanie czasu naszym gościom w domach.

W czwartek zwiedziliśmy Warszawskie Łazienki i Stare Miasto. Podczas spaceru po Starym Rynku mieliśmy okazję zapoznać się z niełatwą historią Warszawy. Wycieczkę zakończyła wizyta na Stadionie Narodowym. Trasa piłkarska, którą oprowadzono nas po stadionie okazała się szczególnie interesująca. Wśród nas jest wielu fanów piłki nożnej. Wtedy jeszcze nie mogliśmy przewidzieć wyniku meczu Polska – Niemcy, który odbył się w październiku.

Piątek był naszym ostatnim dniem spędzonym wspólnie w Legionowie. Po spacerze i grze terenowej po naszym mieście zostaliśmy ugoszczeni przez pana Janusza Kubickiego i Tomasza Lisowskiego w Starostwie Powiatowym. Na spotkaniu byli również obecni dyrektorzy obydwu szkół pan dr Peter Steinbüchel i pani Wioletta Wuszt.

Wieczorem z legionowskiego dworca wyjechaliśmy do Krakowa. Podczas naszego dwudniowego pobytu w Krakowie zmierzyliśmy się z tematem historycznym. Wzięliśmy udział w zwiedzaniu studyjnym byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz – Birkenau, miejsca eksterminacji około miliona Żydów z całej Europy a także wielu Polaków, Romów, jeńców radzieckich oraz ofiar innych narodowości. Zwiedzanie trwało 6 godzin a my w ciszy i w skupieniu słuchaliśmy pani przewodnik, która pięknie i mądrze przekazała nam wiedzę o okrutnych czasach wojny. Będziemy pamiętać słowa Gorga Santayana, które przeczytaliśmy w muzeum „Kto nie pamięta historii skazany jest na jej ponowne przeżycie”.

Zwiedziliśmy również kopalnię soli w Wieliczce a podczas spacerów po Krakowie przypominaliśmy sobie legendy „O Wandzie co nie chciała Niemca” i „Smoku Wawelskim”. Wszystkim nam spodobała się parafraza tytułu legendy „O Wandzie …”, która była motywem hasła promowanego podczas obchodów Roku Polsko-Niemieckiego 2005/2006 „Nie bądź Wanda! Polub Niemca!”

W poniedziałek 29 września pożegnaliśmy się na dworcu kolejowym w Krakowie. Wszyscy oczekujemy kolejnego spotkania w marcu, w Niemczech.

Poprzez udział w spotkaniu polsko – niemieckim uczniowie nabyli wiele użytecznych umiejętności: nauczyli się pracować w zespole międzynarodowym, mieli okazję rozwinąć swoje umiejętności przełamując bariery językowe, wykształcili postawę otwartości wobec innych narodów oraz nawiązali nowe więzi koleżeńskie. Uczniowie wspólnie poznawali również historię, przez zwiedzenie miejsc pamięci zdobyli odpowiednią wiedzę i zostali pobudzeni do refleksji i przeżyć emocjonalnych.

Wizyta ta była również doskonałą okazją do promocji szkoły, miasta i powiatu.

Spotkanie uczniów było możliwe dzięki wsparciu finansowemu Polsko – Niemieckiej Współpracy Młodzieży oraz Starosty Powiatu Legionowskiego.

 

Spotkanie drugie – Niemcy

W dniach od 21 do 29 marca b.r. odbyło się drugie spotkanie projektowe w Niemczech. Oto krótka relacja uczestniczącej w nim młodzieży.

Pierwsze dni spotkania spędziliśmy w mieście Soest w Westfalii. Mieszkaliśmy w domach u naszych niemieckich kolegów, którzy przyjęli nas bardzo serdecznie. Zobaczyliśmy naszą partnerską szkołę Boerde-Berufskolleg, do której uczęszcza około 3 tys. uczniów. Mieliśmy też okazję uczestniczyć w niektórych lekcjach np. matematyki, historii i plastyki prowadzonych w ich rodzimym języku – niemieckim. Na lekcjach byliśmy bez naszych opiekunów – tłumaczy ale radziliśmy sobie wykorzystując naszą znajomość języka niemieckiego i angielskiego. W klasach spotykaliśmy uczniów niemieckich, którzy mówili też po polsku. Takie jest Zagłębie Ruhry. Często spotykane tu polskobrzmiące nazwiska świadczą o emigracji Polaków do tego przemysłowego rejonu jeszcze w XIX wieku.

Podczas wieczornego spaceru z latarniami po mieście Soest poczuliśmy się jak prawdziwi  średniowieczni strażnicy. Pani przewodnik zapoznała nas z historią średniowiecznego Soest oraz z historią zburzonej podczas Nocy Kryształowej synagogi. Po raz pierwszy zobaczyliśmy małe tabliczki wmurowane w chodnik. W ten sposób mieszkańcy upamiętniają ofiary nazizmu. Takie wmurowane tablice można obecnie zobaczyć w wielu miastach niemieckich.

Mieliśmy również okazję zwiedzić ratusz miejski. Przywitała w nim nas pani burmistrz Christiane Mackensen. Następnego dnia w lokalnej gazecie ukazał się artykuł o naszej wizycie. W kolejnych dniach zwiedziliśmy Katedrę w Kolonii, Muzeum Sportu oraz Muzeum Górnictwa, które funkcjonuje w nieczynnej już kopalni w Essen. Obiekt ten został wpisany na listę dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Druga część naszego spotkania projektowego była realizowana w Berlinie. W pierwszy wieczór zwiedzaliśmy stolicę Niemiec na rowerach. Taki sposób umożliwiał nam szybkie przemieszczanie się po ważnych miejscach miasta. Widzieliśmy Muzeum Muru Berlińskiego i miejsca związane z jego historią – Bernauerstrasse i Prenzlauer Berg oraz Reichstag, Bramę Brandenburską, Uniwersytet Humboldta, Synagogę przy Oranienburgstrasse i pomnik poświęcony pamięci Romów. W piątek weszliśmy do niemieckiego parlamentu na spotkanie z posłem do Bundestagu panem Wolfgangiem Hellmichem. Po spotkaniu zwiedziliśmy Bundestag. Wszyscy zachwycaliśmy się panoramą miasta oglądaną ze szklanej kopuły. Podczas ostatniego dnia naszego pobytu w Berlinie zwiedziliśmy muzeum – warsztat dla niewidomych Otto Weidt, w którym podczas II wojny światowej ukrywano Żydów. Muzeum znajduje się przy ulicy Rosenthaler, gdzie działalność swoją w latach 90 zaznaczyli berlińscy artyści. Mieliśmy okazję obejrzeć wspaniałe malowidła i graffiti na podwórkach pomiędzy kamienicami.

W niedzielę 29 marca, musieliśmy pożegnać się z naszymi kolegami z Soest. Wróciliśmy pociągiem do Warszawy. Spotkanie na długo pozostanie nam w pamięci. Czekamy na rewizytę koleżanek i kolegów z Niemiec we wrześniu b.r.

Nasze spotkanie w ramach programu „Erasmus +” zostało całkowicie sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Film – drugie spotkanie

Spotkanie trzecie – Polska

W dniach od 6 do 13 września br. odbyło się spotkanie młodzieży obu szkół partnerskich w Polsce, cztery dni w Legionowie i w Warszawie oraz cztery dni w Krakowie. Podczas realizacji programu, gier integracyjnych, animacji językowych i wspólnie spędzanych wieczorów m.in. na kręgielni, młodzież miała okazję poznać się wzajemnie i rozwinąć swoje umiejętności językowe. Okazało się, że wspólne miłe spędzanie czasu jest możliwe i że nie różnimy się od siebie za bardzo. Przeszkody w komunikacji nie spowodowała również porażka polskiej reprezentacji w meczu eliminacyjnym do ME w piłkę nożną z reprezentacją Niemiec.

Młodzież wzajemnie zmierzyła się z nadal trudną i drażliwą dla obu stron historią drugiej wojny światowej. Podczas wycieczki po Warszawie odwiedziła miejsca pamięci związane z Powstaniem Warszawskim i Powstaniem w Gettcie. W Muzeum w Auschwitz odbyło się zwiedzanie studyjne oraz warsztaty.

Zorganizowane zostały również gry miejskie po Legionowie i Warszawie oraz zwiedzanie Krakowa. Młodzież miała okazję odkryć charakter, kulturę, atmosferę i piękno tych miast. Wiele informacji było nowych, również dla młodzieży polskiej. Wielu z nas po raz pierwszy było w fotoplastikonie warszawskim przy Alejach Jerozolimskich, na krakowskim Kazimierzu i Kopcu Kraka.

W niedzielę, zdumieni że czas tak szybko upływa, pożegnaliśmy naszych kolegów z Niemiec na lotnisku w Krakowie. „Niemcy? Oni są spoko!” – tak stwierdził Daniel, uczestnik wymiany. Na pewno będziemy z nimi mieli kontakt przez platformę facebook i eTwinning. W marcu spotkamy się znowu podczas rewizyty w Soest i w Berlinie. Obecnie wykonujemy prezentacje o miejscach pamięci, które wspólnie poznaliśmy.

Film – trzecie spotkanie

Spotkanie czwarte – Niemcy

Niemcy? Oni są spoko!

O słuszności powyższego zdania młodzież Powiatowego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jerzego Siwińskiego miała okazję przekonać się w dniach od 12 do 19 marca b.r. na trzecim już spotkaniu polsko-niemieckim, tym razem w Niemczech. Spotkanie odbyło się w ramach realizacji projektu „Miejsca pamięci i ich znaczenie w pedagogice i turystyce. Śladami Janusza Korczaka” i finansowane było ze środków Unii Europejskiej – program ERASMUS+.

Oto krótka relacja uczestniczącej w nim młodzieży.

Sobota. O godzinie 7.00 spotkaliśmy się na Lotnisku Chopina w Warszawie. Po odprawie celnej około godziny 9.00 wsiedliśmy do samolotu i wystartowaliśmy. Dla wielu z nas był to pierwszy lot samolotem. Niesamowite. Po niecałych dwóch godzinach wylądowaliśmy w Düsseldorfie. Nasi koledzy czekali na nas w Soest. Przywitali nas ciepło słodyczami i zaprosili na wspólny obiad. Wieczorem poczuliśmy się jak prawdziwi średniowieczni strażnicy. Z latarniami w dłoniach zostaliśmy oprowadzeni po mieście. Dowiedzieliśmy się, że miasto prawa miejskie uzyskało już w połowie XII w., było bogate ze względu na wydobywaną tu sól i należało do związku Hanza. Pani przewodnik pokazała nam również tablice wmurowane w chodnik, które upamiętniają mieszkających tu Żydów, zgładzonych przez nazistów i opowiedziała również o nocy kryształowej.

Niedziela. Zwiedziliśmy kopalnię węgla kamiennego „Zeche Zollverein” w Essen, która wpisana została na światową listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. Poznaliśmy charakter Zagłębia Ruhry. Dowiedzieliśmy się, że w XIX w. wielu Polaków przyjeżdżało tutaj do pracy, dlatego wśród mieszkańców tego rejonu często występują polsko brzmiące nazwiska     i często można spotkać osoby mówiące po polsku.

Poniedziałek. Cały dzień spędziliśmy w szkole partnerskiej Börde-Berufskolleg. Szukając jej rano trochę zabłądziliśmy, ale przy wiosennej pogodzie spacer dobrze nam zrobił. Nauczyciele i uczniowie z Niemiec przygotowali dla nas wiele gier integracyjnych, które przypadły nam do gustu. Wśród uczniów szkoły naprawdę można było znaleźć osoby mówiące po polsku. Wieczór spędziliśmy z naszymi kolegami przy pizzy grając w billarda. Kolejny raz wielu z nas przekonało się, że granice językowe nie istnieją, że pomimo innych narodowości jesteśmy bardzo podobni do siebie i mamy podobne zainteresowania, podobne rzeczy nam się podobają i podobne denerwują. Języków obcych należy się jednak uczyć, bo we współczesnym świecie bez ich znajomości trudno sobie poradzić.

Wtorek. Odwiedziliśmy muzeum piłki nożnej w Dortmundzie, w którym w grupach polsko niemieckich musieliśmy znaleźć odpowiedzi na zadane przed zwiedzaniem pytania. Drugie odwiedzone przez nas miejsce związane było z II wojną światową. Zwiedziliśmy posterunek gestapo, Steinwache, zwany kiedyś piekłem Westfalli. Po powrocie do Soest zaczęliśmy wykonywać prezentacje o miejscach zwiedzonych podczas pobytu w Niemczech.

Środa. Wczesnym rankiem wyruszyliśmy pociągiem do Berlina. Po południu zwiedziliśmy najważniejsze miejsca stolicy Niemiec podczas wycieczki rowerowej. Byliśmy przy Bramie Brandenburskiej, Reichstagu, mieszkaniu pani kanclerz – potocznie „pralce Angeli”, synagodze przy Oranienburgstraβe oraz na Prenzlauer Berg przy pozostałościach muru berlińskiego. Oprócz tego zwrócono naszą uwagę na miejsca upamiętniające ofiary zbrodni nazistowskich m.in. Pomnik Holokaustu i Pomnik Sinti i Romów.

Czwartek. W muzeum przy Bernauerstraβe poznaliśmy bliżej historię muru berlińskiego
i podziału Berlina. Na zaprezentowanym nam filmie wrażenie zrobiły na nas zdjęcia ukazujące  euforię Berlińczyków, którzy w 1989 roku burzą znienawidzony przez siebie mur. Odnaleźliśmy również ekspozycję poświęconą Polsce i ruchowi „Solidarność”. Popołudnie spędziliśmy w Berlinie Wschodnim, na Alexanderplatz, a wieczór tradycyjnie, wspólnie z naszymi niemieckimi kolegami. Połączyła nas piłka nożna. Miło było wspólnie oglądać mecz.

Piątek. Ten dzień spędziliśmy w centrum Berlina Zachodniego, na ulicy Kurfürstendamm. Weszliśmy do nowego i starego, zburzonego Kościoła Pamięci.

Duże wrażenie zrobiła na nas jazda metrem berlińskim. Fantastycznie zorganizowane, choć wcale nie jest ono takie czyste, jak na Niemcy przystało. No ale cóż? Nie można myśleć stereotypowo.

Po południu zwiedziliśmy więzienie STASI, dowiedzieliśmy się o metodach przesłuchań ludzi jakie stosowały służby bezpieczeństwa NRD.

Wieczór spędziliśmy na wspólnej, niestety pożegnalnej, już kolacji.

Sobota. Nadszedł dzień wyjazdu. Było nam ciężko pożegnać grupę niemiecką, z którą mocno się zżyliśmy. Jednak nie mamy zamiaru tracić kontaktu! Mamy maile, jest facebook i skype. Do Warszawy wróciliśmy pociągiem. Tę wymianę uczniowską będziemy wspominać jeszcze przez długi czas!

Podczas pobytu w Niemczech nie udało nam się skończyć prezentacji o zwiedzonych miejscach, ale daliśmy z siebie wszystko, skończymy je w Legionowie. Na pewno! Kiedy będą gotowe zaprezentujemy je na stronie internetowej szkoły.

Film – czwarte spotknie

Spotkanie piąte – Polska

W dniach 18-25 czerwca Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jerzego Siwińskiego w Legionowie gościł uczniów i nauczycieli ze szkoły Boerde-Berufskolleg w Soest (Niemcy). Spotkanie zorganizowano w związku z realizacją projektu pn. „Miejsca pamięci i ich rola w pedagogice i turystyce. Śladami Janusza Korczaka” finansowanego z programu UE Erasmus+.

Było to już piąte i zarazem ostatnie spotkanie podsumowujące dwuletnią współpracę obu szkół. Goście z Niemiec spędzili cztery dni w Legionowie i Warszawie oraz trzy w Krakowie. W programie wycieczek, oprócz głównych zabytków i atrakcji turystycznych, znalazły się miejsca związane z życiem Janusza Korczaka, którego postać i działalność pedagogiczna pełniły w projekcie rolę specjalną. Głównym celem projektu było zapoznanie uczniów z ważnymi miejscami pamięci i zwrócenie ich uwagi na znaczenie tych miejsc w ich przyszłej pracy zawodowej. Ponadto młodzież miała okazję poszerzyć wiedzę historyczną, rozwinąć umiejętności z zakresu posługiwania się językiem angielskim oraz kształtować postawę otwartości wobec innych kultur. Na zakończenie projektu zaprezentowano, wykonany przez młodzież, wieloczęściowy przewodnik cyfrowy po miejscach pamięci odwiedzonych podczas spotkań w Polsce i w Niemczech. Projekt dobiegł końca, ale uczniowie obu szkół planują w dalszym ciągu współpracować podtrzymując cenny kontakt.